Tlumiče jsou základní stavební prvek každého vozidla. Bez jejich funkce se neobejdeme, vozidlo se při jejich opotřebení začne stávat nebezpečným a jeho provoz je prakticky nemožný.
Tlumiče zajišťují možnost jezdit bezpečně
Tlumiče do auta nezbytně potřebujeme pro to, abychom se na pozemních komunikacích mohli pohybovat bezpečně. Ať již se jedná o tlumiče Volkswagen nebo o tlumiče dalších značek, jejich funkce je vždy identická. Zajišťují rovnoměrné tlumení kmitů pružin a zajištění stálé přilnavosti kol automobilu k vozovce. Jízdní vlastnosti jsou tak v ideální podobě, auto se snadno ovládá.
Základní typy tlumičů
Tlumiče se dělí podle tlumicího média, který je v nich použit. Jedná se o kapalinové a plynokapalinové tlumiče. Kapalinové tlumiče jsou nejvíce rozšířené. Zde se jako tlumicí médium používá olej. Kapalinové tlumiče se tudíž někdy nazývají také tlumiče olejové. A jak vlastně fungují? Když se stlačí pístnice, olej je v pracovní komoře vytlačen přes drážky s malým průměrem nebo přes ventily do vyrovnávacího prostoru. Tím se brzdí pohyb pístnice.
Druhým typem jsou tlumiče plynokapalinové, které fungují podobně. Jako vyrovnávací prostor je zde místo vzduchu inertní plyn. Většinou se jedná o dusík s tlakem okolo 5 barů v případě nízkotlakých tlumičů, nebo s tlakem okolo 28 barů v případě vysokotlakých tlumičů. Použitý inertní plyn zabraňuje tomu, aby se olej zpěnil. Tím se zlepšuje tlumicí projev a zrychluje odezva.
Dělení podle typu konstrukce
Tlumiče se také mohou dělit podle konstrukce, která je v nich použita. Často se používají teleskopické jednoplášťové nebo dvouplášťové tlumiče. Některá starší auta ale mají i tlumiče pákové. Obecně se dá říci, že veterány budou mít ve většině případů tlumiče pákové. Ty se již v dnešní době nepoužívají, jejich technologie byla překonána.
Tlumiče zachovávají ideální jízdní vlastnosti vozidla. Je nutné je měnit po ujetí zhruba 60 tisíc kilometrů.
Přidej komentář jako první k "Jaké existují typy tlumičů a proč je nutné je měnit?"